الرئيسية » الهدهد » السيسي يكشف عن حلم رآه منذ 40 عاما وتحقق اليوم ويسأل شعبه: “هي الناس بطلت تحلم ولا إيه”!

السيسي يكشف عن حلم رآه منذ 40 عاما وتحقق اليوم ويسأل شعبه: “هي الناس بطلت تحلم ولا إيه”!

وطن- أثار الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، جدلاً واسعاً، بحديثه عن حلمه الذي تحقق بعد 40 عاماً، وذلك خلال افتتاحه عددًا من المشروعات التنموية في نطاق محافظة دمياط، منها مشروع الإسكان المتوسط بدار مصر، وأول فندق 5 نجوم بمنطقة الدلتا في مدينة رأس البر، ومحطة متعددة الأغراض في ميناء دمياط.

وقال السيسي في كلمة على هامش افتتاح المشروعات إن كل ما يراه المصريون الآن (من تنمية) هو حلم رآه منذ 40 عاما.

وأضاف السيسي: “مدينة الأثاث لما اتعملت، كنت بحلم زي ما حلمت بحملة فيروس سي، كنت بحلم بعالمية الأثاث، مش محلية الأثاث، لكن فيه ناس لسه بتستورد أثاث للمصريين، الحلم اللي عندي هو العالمية، إيه يا بتوع دمياط!، معندكوش حلم، هو الناس بطلت حلم وتجري على حلمها، بتكلم على كل المصريين، اللي بتشوفوه دا، دا حلم أنا حلمته وأنا صغير من 40 سنين، ولما جيت في المكان دا، ربنا مكننا”.

 بعد كشفه تفاصيل إبعاد “الفاشل” نجل السيسي.. الامن المصري يعتقل صحفياً نشر التفاصيل

وأضاف الرئيس السيسي: “إحنا مغيرناش كتير (لم نغير كثيرا) في تطوير الأثاث، كانت الفكرة إننا نعمل مركز للتطوير عشان يبقى إنتاجنا للسوق المصري والعالمي، فيه دول في العالم، الدنيا بتروحلها عشان تجيب منها، مش أثاث، لأ، كل حاجة، الناس دي حققت دا بالعمل مش وهي نايمة، كنت متصور إننا محتاجين 2000 ورشة على الـ1300 ورشة، الحلم لازم نتمسك بيه، لأن المشاكل لن تنتهي، ودا دور الحكومة، ومش بقول كدا عشان الورش تتاخد، لكن دا مؤشر بالنسبالي، هي لا بتاكل ولا بتشرب”.

 

قد يعجبك أيضاً

8 رأي حول “السيسي يكشف عن حلم رآه منذ 40 عاما وتحقق اليوم ويسأل شعبه: “هي الناس بطلت تحلم ولا إيه”!”

  1. طبعا كان عنده حلم من زمان يصير رئيس مصر. بس للأسف الشديد إللي وصله لهالمنصب هوي الجيش واللي وقف ضد ارادة الشعب. هذا السيسي مجرد واجهة يختبئ خلفه كل خفافيش الظلام من مخابرات وأجهزة أمنية قذرة يسرقون أموال الشعب المصري ويهربون آثاره إلى الخارج ويحاربون الشعب في قوته حتى يظل ذليلا مقهورا. لعنة الله على الخسيسي القذر الجبان.

    رد
  2. الله ياخد ك انا مش فاهم هو كل المصريين عميان يشوفوا حقيقه هل كلب يلي اسمه السيسي،اسمك سيسي يعني لوطي

    رد
  3. هبله ابن هبله
    تستحي حتى تشوف على شكله او تسمع كلامه حرام مثل هذا المخنث يحكم مصر مستواه زباله يابلحه

    رد
  4. هو انت كنت حلمت انك فشخت مصر ف ده حصل فعلا وحياة ابوك بطل تحلم تاني وغطيها وانت نايم الشعب خلاص كره امك واللي جابو امك

    رد
  5. العبيط اهو ……سبحان الله مصر صارت زبالة سياسية قائدها سيسي اهبل وعبيط والناس تصفق ليه كانه حكيم والله ان شعب مصر كلمة كبيرة على أتباع هدا المخنت

    رد

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.